SATURDAY MAY 22, 2021
3:00 PM (EDT)
Jessica Ragazzini
Doctoral candidate, Université du Québec en Outaouais (UQO) and Université Paris NanterreBetween Wax and Flesh, the Photographs of Madame Tussauds and the Musée Grévin Visitors (in French)
Grévin Montréal in 2021
Photo: Jessica Ragazzini
Photo: Jessica Ragazzini
Jessica Ragazzini is a doctoral candidate in art studies (joint supervision UQO/Université Paris Nanterre). Her background in philosophy is put to good use in her transdisciplinary research about the tension residing in the reified body and the subjectivated object in photography. Since 2018, she has worked as the research assistant for the research group Origine et actualité du devenir objet du sujet : se recréer au musée, dans les expositions. In 2019, she was assistant curator for the exhibition La Robe de chair au Musée national : expositions et reconstitution presented at the Galerie UQO where she also works as an assistant. Along with the researcher Mélanie Boucher, Jessica Ragazzini co-directed a session during the UAAC 2020 titled Le double du corps : entre arts, sciences et musées. Moreover, she has given several conference talks (UAAC, ACFAS, Cerli, Stella Incognita) and published texts on the objectivation of bodies and on photography (Graat Études sur le genre & Études culturelles, Meridian of Criticism – Annals of Stefan cel Mare University of Suceava, Angles Digital Subjectivities).
Bredekamp, H. (2015). Théorie de l’acte d’image. Paris: Éditions La Découverte.
Codell, J., & Hughes, L. K. (2018). Replication in the Long Nineteenth Century: Re-makings and Reproductions. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Van Eck, C. (2015). Art, Agency and Living Presence: From the Animated Image to the Excessive Object. Boston: De Gruyter Akademie Forschung.
Eco, U. (1985). La Guerre du faux. Paris: B. Grasset.
Gombrich, E. H. (1996). L’art et l’illusion. Paris : Gallimard.
Gunthert, A. (2015). L’image partagée : la photographie numérique. Paris: Éditions Textuel.
Mitchell, W.J.T. (2014). Que veulent les images ? Une critique de la culture visuelle. Dijon: Les Presses du réel.
Peregrina, R. (2019). Instagram comme forme de médiation culturelle ? étude de cas : la stratégie du Musée des beaux-arts de Montréal (Mémoire de maîtrise inédit). Université du Québec à Montréal, Montréal.
Severi, C. (2017). L’objet-personne. Une anthropologie de la croyance visuelle. Paris : Édition Rue d’Ulm; Musée du Quai Branly.
Vaissière, S. (2020). Le musée de demain doit-il être amusant ? Nectart, 1(10), p. 70-79.